Det viktigaste är att skorna är fina att se på

Klädföretaget Zara fick i onsdags dra tillbaka en randig barntröja som försetts med en gul ”sheriffstjärna”.
Det var bara det att en gul, sexuddig stjärna på en blåvitrandig tröja inte alls förde tankarna till Vilda Västern, utan snarare tyska koncentrationsläger under andra världskriget.
Zara ändrade sig efter att en storm brutit ut i sociala medier och bad så mycket om ursäkt. Självfallet ville inte företaget att svenska barn skulle se ut som judiska lägerfångar!  De hade inte alls reflekterat över att gul Davidstjärna skulle kunna ge några andra associationer än sheriff.
I vilka västernfilmer bär sheriffer randiga tröjor, kan man då fråga sig? Har de inte oftare vita skjortor och svarta västar? Bar John Wayne någonsin en randig tröja förutom när han var barn och sov i sin säng? Är det inte snarare skurkarna som sheriffen burar in som bär randiga tröjor?
Det skiter väl Zara i. I deras ögon var det här tuffgulligt.
Men det är inte första gången som Zara utmärker sig på det här sättet. 2007 fick man kritikerna på halsen när det visade sig att det i väsksortimentet fanns en modell med ett hakkors i mönstret.
Då försvarade man sig med att väskan kom från en extern leverantör. Den plockades senare bort.
Är det tillfälligheter, båda dessa incidenter? Eller speglar de något annat, den slapphet som numera tycks gälla när vi betraktar nazismen? För många är det i dag bara en politisk åskådning bland många andra, och herregud, andra världskriget är ju skitlänge sen! Hur länge ska vi hålla på och älta? Kan vi inte bara släppa och gå vidare? Hitler är ju faktiskt död!
Tycks i alla fall fler än man tror resonera.
Coop fick också skämmas i veckan. Det visade sig att den hederliga, gamla kooperationen sålde högklackade gympaskor till småflickor.
”När jag ser min 3-åriga dotter stappla runt i högklackade skor inne på Coops barnavdelning är det något som brister inom mig”, skrev journalisten Joakim Lamotte på SVT Opinion, och även denna gång blev kritiken hård och ymnig på sociala medier.
Precis som Zara drog Coop tillbaka produkten. Främsta anledningen verkade vara att den högklackade gympaskon inte var tillräckligt funktionell (flickor kunde inte gå i skorna utan ramlade), men Coop påstod sig heller inte vilja ”cementera könsstereotypa värderingar”.
Man kan ju bara stillsamt undra hur en sådan produkt i så fall kunde hamna i Coops sortiment. Eller hur en skotillverkare över huvud taget kan tycka att 3-åriga flickor ska ha högklackat.
Men det är väl som vanligt. Alla de stora klädjättarna, som till exempel Lindex, H&M och KappAhl, har någon gång drabbats av hård kritik när de sålt bh och stringtrosor för flickor som inte ens hamnat i puberteten och bikiniöverdelar till 1- och 2-åringar.
Bevara könsstereotypa värderingar? Nej, nej, det är ju tjejerna själva som vill ha de här grejerna, de och deras mammor, brukar företagen försvara sig.
Ja, jo. Det är väl viktigt att flickorna så snart som möjligt lär sig att kläder, det är något man har för att se attraktiv ut, och helst ska de vara så små och tajta som möjligt. Och att det är viktigare att skorna är
fina att se på än sköna att gå i.
Pojkarna då? De behöver inte sexa till sig lika mycket, men könsstereotyperna kommer de inte undan. Det är ett känt faktum att pojkkläder är större än flickkläder, även om de är märkta med samma storlek. Pojkar ”ska” ju vara stora och starka, trots att skillnader i längd och vikt inte börjar märkas förrän i puberteten.
Den finlemmade lille gosse vars byxor ramlar ned hela tiden får alltså skaffa ett bälte eller be någon förälder att sy om dem. Att handla på tjejavdelningen är ju kränkande.
Skillnaden i storlek brukar slätas över med att pojkar ju busar på ett annat sätt, deras lek kräver en annan rörelsevidd i plaggen. Och kamouflagemönster i grönt och grått, precis som militärens, det är det som alla killar förväntas gilla. Pang!  Är det 2014 eller 1914 nu?
”Mmmmh – och nu vädret”, som de brukar säga på tv när de avannonserar ett inslag som så att säga har talat för sig självt. Kan man vara annat än nöjd med sommaren?
På midsommarafton föll visserligen snön på vissa ställen, men ingen svensk förväntar sig på allvar att midsommarafton ska vara varm och fin.
Men resten av sommaren var som ett enda lyckorus. Värme och sol, värme och sol. Det kändes helt okej att börja jobba igen, och i höst är det fullt möjligt att sjukskrivningarna går ned med 20 procent. Folk är nöjda och fulltankade med D-vitamin.
Välkommen, kära höst!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *