Om jag dricker fruktsoda till laxen, tar det ena ut det andra då, eller trumfar lax läsk?

Att ta ett glas rött eller två är bra för hjärtat, det har ni säkert hört, och att äta choklad med mycket kakao främjar också hälsan.
Å andra sidan är choklad inte bra för den som är njurstensbenägen. Och alkohol är inte bra för den som har svårt att stanna vid ett glas eller två.

Enligt vissa rapporter är det bra att äta mättade fetter i form av smör, grädde och turkisk yoghurt, i andra studier förkastar man sådant och  rekommenderar bara fet fisk och nötter.
Fast tål man varken laktos, mjölkprotein, fisk eller nötter, behöver man inte fundera så mycket på om det är nyttigt eller inte. Då är det avhållsamhet som gäller.
Juice är farligare för tänderna än Coca Cola fick vi veta för en tid sedan, men allra värst fräter energidrycken Red Bull.
Några menar att ägg kan man äta hur mycket som helst av, andra säger att man måste se upp med kolesterolet.
Vill man halvera risken för stroke ska man äta tomater.

Ett gott skratt förlänger livet, men plötsliga explosioner som skratt och nysningar är naturligtvis inte bra för den som har en hotande aneurysm som ligger och lurar på rätt tillfälle.
Att promenera är bra för konditionen, men att  jogga och åka längdskidor är nog bäst ändå. Fast  å andra sidan ökar ju skaderisken.
Solljus är nödvändigt för att vi ska få D-vitamin, men inget är så åldrande för huden som solen, och cancer­risken ska vi bara inte prata om.
Flera gånger i veckan ploppar det fram nyheter om upptäckter av det här slaget, oavsett om underlaget för studien är 25 000 personer som man följt i 15 år, eller 15 personer som lite halvslött klickat i en webbundersökning utan att vara slumpvis utvalda.
Inte sällan framförs resultaten i ett tonfall som  antyder att det är varje enskild medborgares lag­stadgade plikt och ansvar att sköta sig. Armarna  uppåt sträck! Med språng!
Många anser att den som är överviktig eller nyttjar  tobak inte ska ha samma rätt till sjukvård som den som har lågt BMI och bara dricker grönt te.
Den som nyss fått en cancerdiagnos kan därför få sig en  uppsträckning av en världsförbättrare: Du har inte ätit  tillräckligt med broccoli!
Så där står man, inte som en åsna mellan två hötappar, utan som en  åsna bland ett närmast oräkneligt antal hötappar.
Hur ska vi egentligen leva våra liv? Om jag dricker fruktsoda till en  portion med hemlagad lax- och broccoligratäng, tar det ena ut det andra då, eller trumfar lax läsk?
Måste jag skaffa mig en högskoleutbildning i näringslära innan jag törs bjuda hem middagsgäster, och hur länge kommer den utbildningen i så fall att vara giltig? Vi bombarderas ju med så många nya ”sanningar”  varje dag att det känns som att man befinner sig i ett aladåbmjukt gungfly.
Frukosten har länge ansetts vara det viktigaste målet på hela dagen, men nu ifrågasätts även det. Nu ska vi ägna oss åt ”periodisk fasta”  och begränsa oss till två måltider om dagen. Detta är särskilt poppis  i träningskretsar.
Men hur tränar vi bäst egentligen? Några pratar om dagliga insatser, andra om fyra minuter tre gånger i veckan när man ger allt vad man har.
Bor man i Östersund men ogillar skidåkning får man vara beredd på att folk ifrågasätter vad man har här att göra. Att man är född här och fort­farande trivs räcker inte.
Medellivslängden i det här landet är nu nästan 84 år för kvinnor och knappt 80 för män. Uppenbarligen gör vi någonting rätt, för medellivslängden har ökat nästan oavbrutet sedan 1860-talet (undantaget är 1918 då spanska sjukan tog många liv), men lyssnar man in den allmänna  debatten får man lätt intrycket att vi aldrig har haft det så uselt som nu – folk är överviktiga och äter bara skräp.
Hur hänger det ihop egentligen?
Och samtidigt som vi uppmanas att äta och leva så rätt och riktigt som möjligt, kommer larmrapporterna om att vi snart har så många gamlingar att vi inte kan ta hand om dem.
En uppenbar slutsats är att hur man än vänder sig har man alltid  ändan bak, oavsett om den är slapp och fet eller vältränad och spänstig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *