En viss uppryckning

Jag har dålig rygg (skolios) och är dessutom överrörlig. Ibland känns det som att mina ryggkotor ligger helt lösa och snurrar runt mest som de vill. Stärkt bålmuskulatur hjälper mot det, och hindrar dessutom mitt bäcken från att tippa framåt.

Jag började styrketräna för fem och ett halvt år sen och är fortfarande medlem på samma gym. Har varit väldigt duktig ändå, måste jag säga, som hållit i det. Men i fjol höst började det bli si och så med träningen (av många olika skäl), samma i år. Har en bra naprapat som kan min kropp, och till slut sa han i våras till mig på skarpen (fast på ett milt vis!): Träningen är ett måste för mig om jag ska ha en chans att klara ryggen. Så:

1 januari–10 maj 2010:

15 styrketräningspass på 18 veckor. Inte ens en gång i veckan, om man slår ut det.

11 maj–16 juli 2010:

23 styrketräningspass på 10 veckor! Lite annan matematik! Fast ändå inte tre pass varje vecka, som min naprapat vill. Några veckor har det blivit ”bara” två pass, en vecka gav jag mig själv ledigt, men jag hoppas kunna klämma in ett tredje pass i morgon eller på söndag.

Inte så tokigt ändå! Och ja, jag är bättre i ryggen. Mycket! Men har i dag grym träningsvärk i mina sneda magmuskler. Jag har nämligen fått kläm på övningen situps med pilatesboll vid ribbstol. Man halvligger på sidan med höften stödd mot bollen och sätter fötterna under ribbstolen (raka ben). Så lyfter man överkroppen från bollen 3 x 12 reps, och jag lovar, övningen isolerar verkligen de sneda magmusklerna!

Nu när jag ”outtat” mig på detta vis hoppas jag att det sporrar mig att hålla i träningen och inte slöa till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *